voedsel en hardlopen

Toen ik begon met hardlopen wist ik vooraf al dat mijn levensstijl omtrent voedsel en drinken aangepast moest worden. Voor het mooie dronk ik iets teveel (lees: Veel te veel) koffie, en dronk ik geen water. Wat eten betreft keek ik nergens naar, want ben min of meer gezegend met een snelle spijsvertering waardoor aankomen bijna moeilijker is dan afvallen.

Door het hardlopen ben ik me meer gaan interesseren en oriënteren in wat mijn lichaam nodig heeft aan voedingstoffen om doelen op een gezonde en efficiënte manier te bereiken. Mijn start lag dan ook direct bij het aanpassen van het drink patroon. Om te beginnen ben ik een aantal dagen aan het inventariseren geweest wat ik aan vloeistoffen naar binnen kreeg, en schrok voornamelijk van de hoeveelheid koffie. 15 bakken koffie was dan ook regelmatiger van toepassing als ik zou willen. Koffie is dan voor mij ook echt een verslaving. Ook bij het wakker worden is het eerste wat ik doe mijn trouwe espressomachine aanzetten om met versgemalen bonnen een kickstarter van de dag te zetten. Heb mijn koffie max dan ook gelijk terug gebracht naar 4 bakken koffie per dag. Het drinken van zoveel koffie en daarmee een hoeveelheid cafeïne die verre van gezond is kan nadelige effecten met zich mee brengen. Het kan bijvoorbeeld rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn veroorzaken. Bij een kleine hoeveelheid verbeterd cafeïne de concentratie en prestatie en helpt het vermoeidheid te verminderen.De hoeveelheid caffeine per bak koffie is verschillend van de sterkte en het type. Maar je kan gerust stellen dat het ergens tussen 60 en 80 mg per bak koffie is.

bron: Wikipedia

 

 

Water drinken was nooit mijn ding. En gruwelde dan ook vaak bij het idee van water. Ik hoor vaak dat water smaakloos is, en dat iedereen water lust. Maar nee, ik ben meer dan eens over mijn nek gegaan bij het drinken van water. Toch vond ik dat water opgenomen moest worden in mijn nieuwe patroon. Wel ben ik met een lage hoeveelheid begonnen. Flesjes van 500 ml per dag. 1 flesje lijkt dan niet heel bijzonder, maar dat ging ik met horten en stoten naar binnen. Toen ik eenmaal de smaak te pakken had van halve liters ben ik dit uit gaan bouwen naar 2 flesjes per dag (de fase waar ik op dit moment in zit). Mijn mening is dan nog steeds dat water niet lekker is, maar heb wel het punt bereikt dat ik het kan drinken zonder er last van te hebben. Als dit een beetje soepel gaat ga ik proberen het derde flesje toe te voegen binnen mijn drinkpatroon. En tegen die tijd kan er misschien zelfs nog een extra bak koffie van de max af.

* De gemiddelde richtlijn voor het aantal liters wat per dag aan water gedronken moet worden verschilt redelijk als ik zo internet afstruin. De formule die ik het meest toegepast zie worden is 30 ml per kg per dag. Wat voor mij betekent: 30ml x 85kg = 2550 ml